Kerncijfers Mobiliteit 2018
De Kerncijfers Mobiliteit 2018 geven een overzicht van alle cijfers en alle belangrijke ontwikkelingen rond de mobiliteit in Nederland. De publicatie is een aanvulling op alle reeksen cijfers uit het Mobiliteitsbeeld 2017 en bevat het Toekomstbeeld 2018-2023. In de onderstaande kerncijfertabel staan alle cijfers op het gebied van personenmobiliteit, goederenvervoer, bereikbaarheid, verkeersveiligheid en milieu.
Enkele opmerkingen
- De bijlage bij Kerncijfers Mobiliteit 2018 beschrijft de gebruikte methodieken en datareeksen.
- De cijfers in de kerncijfertabel hebben betrekking op het Nederlandse grondgebied, met uitzondering van de reizigerskilometers bij luchtvaart.
- Cursief: voorlopige cijfers.
Personenmobiliteit
Bron | 2005 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal personenauto's (miljoen)1 |
CBS | 7,0 | 7,6 | 7,7 | 7,9 | 7,9 | 7,9 | 8,0 | 8,1 | 8,2 |
Mobiliteit in Nederland (miljard reizigerskilometers)2 |
MON/OViN | 182,5 | 183,5 | 185,5 | 185,5 | 185,5 | 186,0 | 186,5 | 188,0 | 188,5 |
Autobestuurder2 | MON/OViN | 91,5 | 94,5 | 96,5 | 96,5 | 96,0 | 97,0 | 97,0 | 97,5 | 98,0 |
Autopassagier2 | MON/OViN | 45,5 | 42,0 | 41,5 | 41,5 | 41,0 | 40,5 | 40,5 | 40,5 | 40,0 |
Openbaar vervoer2,3 | MON/OViN | 22,5 | 23,0 | 23,0 | 23,5 | 23,5 | 23,5 | 24,0 | 24,5 | 25,0 |
Fiets2 | MON/OViN | 14,0 | 14,5 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,5 | 15,5 | 15,5 |
Bromfiets2 | MON/OViN | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Lopen2 | MON/OViN | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Overig2 | MON/OViN | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Trein3 | NS, KpVV, schatting KiM | 15,2 | 17,1 | 17,6 | 17,9 | 18,0 | 18,1 | 18,5 | 18,9 | 19,0 |
Bus, tram, metro3,4 |
CROW/KpVV | - | 6,7 | 7,0 | - | - | 5,2 | 5,4 | 5,5 | NNB5 |
Luchtvaart (miljoen passagiersbewegingen op Nederlandse luchthavens) |
CBS | 46,5 | 48,6 | 53,9 | 55,7 | 58,0 | 60,9 | 64,6 | 70,3 | 76,2 |
Luchtvaart (miljard reizigerskilometer Nederlanders) | Schiphol6/CBS/ KiM |
56,2 | 61,6 | 65,5 | 67,3 | 67,7 | 73,2 | 74,5 | 80,7 | 87,1 |
1 Stand op 1 januari van het betreffende jaar.
2 Omdat het om een steekproef gaat, heeft de omvang van het jaarlijkse mobiliteitscijfer een statistische onzekerheid. Deze onzekerheid is de afgelopen 15 jaar gestaag toegenomen doordat de steekproefgrootte van de dataverzameling (MON/OViN) afnam. De cijfers geven een trend weer en geen hard cijfer van jaar tot jaar. Het KiM heeft op basis van de laatste cijfers (inclusief een herziening van de OViN-bestanden van 2010 tot en met 2012) de mobiliteitsontwikkelingen en -trends opnieuw vastgesteld. Er treden verschillen op met de mobiliteitsgegevens zoals die door het CBS zijn gepresenteerd op http://cbs.statline.nl. Voor meer informatie over aard en omvang van deze verschillen, zie Mobiliteitsbeeld 2017, ‘Data en methodieken: ‘Onderzoek Verplaatsingen in Nederland’.
3 Het totaalcijfer voor ‘openbaar vervoer’ is niet gelijk aan de som van de cijfers voor ‘trein’ en ‘bus, tram, metro’. Dit komt doordat de databronnen niet dezelfde zijn. Voor de uitsplitsing van de totale mobiliteit gebruikt het KiM het MON/OViN, de enige bron die uniform meet over alle vervoerwijzen en dan optelbaar is tot 100. Voor analyses binnen de ov-markt gebruikt het KiM de andere databronnen, omdat die voor dat doel nauwkeuriger zijn.
4 Voor 2012 en 2013 geen data beschikbaar.
5 Data voor 2017 waren nog niet beschikbaar ten tijde van publicatie van deze Kerncijfers Mobiliteit.
6 Berekeningen op basis van data Continu Onderzoek Schiphol 2017
Goederenvervoer
Bron | 2005 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Goederenvervoer op Nederlands grondgebied (miljard tonkilometer) | CBS/KiM | 122,3 | 118,6 | 121,1 | 120,5 | 125,1 | 126,5 | 126,8 | 130,7 | 130,8 |
Weg (exclusief bestelauto’s | CBS/KiM | 58,7 | 54,1 | 54,8 | 52,8 | 56,2 | 56,8 | 57,2 | 60,3 | 60,4 |
Binnenvaart | CBS | 43,1 | 46,6 | 47,3 | 47,5 | 48,6 | 49,4 | 48,5 | 48,8 | 49,0 |
Spoor | CBS | 5,9 | 5,9 | 6,4 | 6,1 | 6,1 | 6,2 | 6,5 | 6,6 | 6,5 |
Pijpleiding | CBS/KiM | 14,6 | 12,0 | 12,6 | 14,1 | 14,3 | 14,1 | 14,5 | 14,9 | 15,0 |
Goederenvervoer op Nederlands grondgebied (miljoen ton) | CBS | 1717,0 | 1807,6 | 1830,0 | 1824,1 | 1834,5 | 1867,1 | 1886,2 | 1918,4 | 1948,4 |
waarvan overslag luchtvracht | CBS | 1,5 | 1,6 | 1,6 | 1,5 | 1,6 | 1,7 | 1,7 | 1,7 | 1,8 |
waarvan overslag zeevracht | Haven bedrijven | 486,7 | 568,0 | 577,5 | 584,7 | 579,2 | 588,9 | 610,3 | 607,0 | 617,5 |
Bereikbaarheid
Bron | 2005 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wegverkeer hoofdwegennet (miljard voertuig kilometers) | RWS-WVL | 60,4 | 62,8 | 64,8 | 64,5 | 65,0 | 66,3 | 67,8 | 69,9 | 71,1 |
Verliestijd files en vertragingen hoofdwegennet (index 2010=100) |
KiM | 85 | 100 | 82 | 70 | 65 | 69 | 85 | 93 | 96 |
Reistijd op hoofdwegennet (index 2010=100) |
KiM | 96 | 100 | 101 | 100 | 100 | 103 | 108 | 111 | 112 |
Onbetrouwbaarheid reistijd op hoofdwegennet (index 2010=100) |
KiM | 93 | 100 | 84 | 77 | 74 | 78 | 92 | 99 | 105 |
Verkeersveiligheid
Bron | 2005 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verkeersdoden (aantal) | CBS/RWS-WVL | 817 | 640 | 661 | 650 | 570 | 570 | 621 | 629 | 613 |
Ernstig gewonden (aantal)1 | SWOV | 16.000 | 19.100 | 19.700 | 19.500 | 18.800 | 20.700 | 21.300 | 21.400 | NNB |
1 Data voor 2017 waren nog niet beschikbaar ten tijde van publicatie van deze Kerncijfers Mobiliteit.
Milieu
Bron | 2005 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wegverkeer totaal (miljard voertuigkilometers) | CBS | 128,3 | 132,4 | 132,8 | 132,4 | 131,8 | 132,2 | 134,1 | 137,7 | 140,8 |
Uitstoot CO2 wegverkeer (IPCC) (miljard kilo) | CBS | 33,8 | 32,9 | 32,9 | 31,4 | 30,6 | 28,4 | 28,8 | 29,0 | 29,7 |
Uitstoot NOx wegverkeer (miljoen kilo) | CBS | 130,6 | 107,1 | 101,9 | 95,7 | 88,4 | 81,7 | 77,7 | 74,2 | 70,3 |
Uitstoot PM101 wegverkeer (miljoen kilo) | CBS | 8,6 | 6,5 | 6,1 | 5,6 | 5,2 | 4,8 | 4,6 | 4,6 | 4,2 |
Uitstoot NMVOS2 wegverkeer (miljoen kilo) |
CBS | 39,6 | 32,0 | 30,9 | 29,5 | 28,5 | 27,1 | 26,4 | 26,2 | 26,0 |
1 PM10 = zwevende deeltjes kleiner dan 10 micrometer. Het betreft zowel verbrandingsdeeltjes als slijtagedeeltjes van banden, remmen en wegdek.
2 NMVOS = niet-methaan vluchtige organische stoffen.
Publicaties
-
Kerncijfers Mobiliteit 2018
In Kerncijfers Mobiliteit 2018 zet het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) compact de belangrijke ontwikkelingen rond de ...
-
Mobiliteitsbeeld 2017
In Nederland werd in 2016 ongeveer 75 procent van het totaal aantal reizigerskilometers per auto afgelegd. Dat is tussen 2005 en ...