De e-fiets: niet alleen meer voor ouderen
Weblog
Een jaar of 5 geleden kocht mijn vader, toen midden 50, een elektrische fiets. Daarmee voldeed hij niet geheel aan het beeld van de klassieke e-fietsers: 65-plussers. Werd mijn vader eerst nog wat geplaagd met de elektrische tweewieler door mijn moeder, niet veel later ging ook zij overstag en stonden er 2 exemplaren in de schuur. De e-fiets is al lang niet meer enkel populair onder ouderen, maar iedereen lijkt het vervoermiddel inmiddels te omarmen.
De e-fiets is de afgelopen jaren sterk in opkomst. Sinds 2018 worden er jaarlijks meer nieuwe e-fietsen verkocht dan gewone stadsfietsen zonder trapondersteuning. In 2021 ging het om bijna een half miljoen nieuwe exemplaren. Het verhaal over de wisselwerking tussen mijn ouders is overigens niet ongebruikelijk. Partners lijken elkaar namelijk te beïnvloeden in de aanschaf van een elektrische fiets.
Bij 8 op de 10 e-fietsbezitters zonder thuiswonende kinderen, heeft de partner ook een e-fiets. Bij (over het algemeen jongere) stellen met thuiswonende kinderen is dit met ongeveer 5 op de 10 minder vaak het geval.
Sneller en met minder moeite kunnen fietsen
Veel mensen kiezen voornamelijk voor een e-fiets omdat ze daarmee sneller en makkelijker kunnen fietsen, zo ook mijn vader. Andere belangrijke redenen om een elektrische fiets te kopen hebben te maken met de gezondheid. Bijna 4 op de 10 bezitters kochten de e-fiets onder meer omdat dit goed zou zijn voor de fysieke gezondheid. Een iets kleiner deel, ruim een kwart, schafte een exemplaar aan voor de mentale gezondheid. Ouderen voeren deze redenen vaker op dan de jongere e-fietsbezitters. Deze laatste groep koopt de e-fiets vaak voor een specifiek doel, bijvoorbeeld om van en naar het werk of de onderwijslocatie te reizen.
Zonder e-fiets minder of helemaal niet fietsen
Een kwart van alle bezitters heeft de e-fiets aangeschaft omdat zij door een fysieke beperking niet op een normale fiets kunnen rijden. Voor hen blijkt de elektrische fiets een uitkomst. Meer dan 4 op de 10 zou anders helemaal niet meer fietsen en ruim de helft zou minder fietsen dan ze nu op de e-fiets doen. Een kleine groep zou nog even vaak blijven fietsen.
Duur en diefstalgevoelig
Toch is niet iedereen voldoende overtuigd van de voordelen van de e-fiets om er een aan te schaffen. Veel mensen willen er (nog) geen vanwege de relatief hoge prijs. Daarnaast maakt men zich zorgen over de diefstalgevoeligheid. Niet gek, aangezien het aantal gestolen e-fietsen de afgelopen jaren oploopt. Ook vinden veel mensen, vooral 65-minners, rijden op een normale fiets gezonder dan rijden op een e-fiets. Dat klopt ook. Maar de elektrische fiets is beter voor de gezondheid dan de auto.
Einde van de groei nog niet in zicht
De groei in e-fietsbezit lijkt de komende jaren nog wel even door te gaan. Ruim 1 op de 5 mensen zonder elektrische fiets verwacht binnen 5 jaar er een aan te schaffen. Nog eens 17% verwacht dit pas over meer dan 5 jaar te doen. Ongeveer 4 op de 10 Nederlanders zonder e-fiets is dus van plan om ergens in de toekomst een e-fiets te kopen.
We zullen de komende jaren dus steeds meer e-fietsers om ons heen zien. Een groot deel van deze groei gaat ten koste van het gebruik van de normale fiets en maar een klein deel zorgt voor iets minder autogebruik. Dit laatste met name voor woon-werkreizen en verplaatsingen langer dan 7 km.
Inmiddels voelt mijn vriendin steeds meer voor het kopen van een e-fiets. Zelf ben ik dit nog niet van plan, maar ik sluit niet uit dat ik ook binnen afzienbare tijd overstag zal gaan wanneer mijn vriendin daadwerkelijk besluit een e-fiets te kopen. En hoe het nu met mijn ouders gaat? Die zijn net de 60 gepasseerd en fietsen, dankzij de elektrische fiets, meer dan ooit.