Second opinion MKBA’s A58 Sint Annabosch-Galder en Eindhoven – Tilburg

De resultaten van beide Maatschappelijke KBA´s zijn plausibel in het licht van het hoge groeiscenario (GE) en het lage economische groeiscenario (RC). Wel stelt het KiM vraagtekens bij het grote verschil in baten tussen het hoge en het lage groeiscenario, met name in de MKBA van Sint Annabosch – Galder.  De opvallend hoge baten in het hoge groeiscenario bij Sint Annabosch – Galder worden veroorzaakt door een  cumulatie van grote reistijdbaten als gevolg van een hoge autonome groei in het GE-scenario, de verbeteringen aan dit traject en de verkeersaanzuigende werking die daarvan uit gaat en overige baten, die door middel van ophoogfactoren daarvan zijn afgeleid, zoals betrouwbaarheidsbaten en indirecte effecten. 

Dit is de belangrijkste conclusie uit de second opinion op de MKBA’s  A58 Sint Annabosch-Galder en Eindhoven – Tilburg, die door het KiM is opgesteld. Deze second opinion is uitgevoerd in opdracht van het directoraat-generaal Bereikbaarheid van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.