De lucht klaren
Nederland haalt de huidige emissiequota en maximale concentraties van stoffen in de lucht vrijwel allemaal. Maar dat betekent niet dat effecten op de gezondheid zijn weggenomen. De sector verkeer is een grote uitstoter van gezondheidsschadelijke stoffen als NOx, vluchtige organische stoffen en fijnstof.
De uitstoot van verkeer is de afgelopen jaren meer gedaald dan in andere sectoren, vooral door Europees beleid. Als bekende technieken zoals roetfilters en SCR-katalysatoren goed en blijvend worden toegepast, kunnen ze de uitstoot en buitenluchtconcentraties in de toekomst verder terugbrengen. Er is nog geen beleid dat zich richt op het slijtagestof van het wegverkeer, waaronder metalen uit banden en remmen. Er zijn aanwijzingen van schadelijkheid van dit slijtagestof, al zijn de echte gezondheidseffecten nog niet goed bekend.
Dit zijn enkele bevindingen uit de publicatie 'De lucht klaren' van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Het KiM kijkt hierin naar de bijdrage van verkeer aan de uitstoot van gezondheidsschadelijke stoffen, nu en in de toekomst. Welke (technische) maatregelen zijn er om emissies en concentraties verder te verminderen en welke beleidsaangrijpingspunten zijn er? Dit gebeurde op verzoek van de directie Klimaat, Lucht en Geluid (KLG) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM). Speciale aandacht is er voor de vraag of er buiten de gereguleerde stoffen andere stoffen zijn met schadelijke gezondheidseffecten, die nu bij beleid nog niet of onvoldoende bekend zijn.