Cabotage en CO2-reductie : notitie met een eerste verkenning naar de potentiële reductie van CO2 door cabotage
Het verruimen van de regels rondom cabotage, het vervoer van goederen of personen binnen een ander land, kan tot een CO2-reductie leiden van 0 tot maximaal 1,6%. Hierbij veronderstellen we dat voor de EU het aandeel van cabotage in het binnenlands vervoer toeneemt van de huidige 1,2% naar een bovengrens van 4,8%.
Download 'Cabotage en CO2-reductie : notitie met een eerste verkenning naar de potentiële reductie van CO2 door cabotage'
Download 'Cabotage en CO2-reductie : notitie met een eerste verkenning naar de potentiële reductie van CO2 door cabotage'
Dit blijkt uit een eerste verkenning dat het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) op verzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft uitgevoerd naar de vraag of het vrijgeven van cabotage leidt tot minder leegrijden (rijden zonder lading) en tot CO2-reductie in het goederenwegvervoer.
Er kan echter een verschuiving van relatief schonere vervoerswijzen zoals spoorvervoer en binnenvaart naar wegvervoer optreden door tariefdalingen in het wegvervoer. De omvang van zo'n modal shift en het (naar verwachting negatieve) effect ervan op de CO2-reductie is niet berekend.