Zuinig met goed op weg: beleid voor efficiencyverbetering in het goederenwegvervoer
Het goederenvervoer over de weg is de laatste decennia sterk toegenomen en de verwachting is dat het in de toekomst verder zal toenemen. De afgelopen tien jaar zijn vrachtauto's wel veel schoner geworden, maar niet zuiniger. De emissie van CO2 door vrachtwagens in Nederland is daardoor toegenomen en zal bij ongewijzigd beleid nog verder toenemen. Dat strookt niet met de kabinetsambitie uit het werkprogramma ‘Schoon en Zuinig' om de CO2-emissies in het verkeer en vervoer terug te brengen naar het niveau van 1990.
Download 'Zuinig met goed op weg: beleid voor efficiencyverbetering in het goederenwegvervoer'
Download 'Zuinig met goed op weg: beleid voor efficiencyverbetering in het goederenwegvervoer'
Het kabinet heeft daarom in ‘Schoon en Zuinig' een onderzoek toegezegd naar de mogelijkheden voor CO2-emissiereductie en efficiencyverbetering in het goederenwegvervoer. Op verzoek van het Ministerie van VenW heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dit onderzoek uitgevoerd. De notitie ‘Zuinig met goed op weg: beleid voor efficiencyverbetering in het goederenwegvervoer' biedt een overzicht van de mogelijke reductieopties voor CO2-emissies tot 2020. De reductieopties worden echter niet vanzelf toegepast en daarom heeft het KiM een analyse gemaakt van de effectiviteit en efficiency van verschillende beleidsinstrumenten. Enkele specifieke technische vragen in dit onderzoek zijn door TNO in opdracht van het KiM onderzocht. Het betreffende TNO-onderzoek ‘Mogelijkheden tot CO2-normering en brandstofdifferentiatie in het vrachtverkeer' kan hier gedownload worden.
Bijlagen
-
Mogelijkheden tot CO2 normering en brandstof differentiatie voor het vrachtverkeer
Mogelijkheden tot CO2 normering en brandstof differentiatie voor het vrachtverkeer. EEn onderzoek van TNO.
-
Bijlage B Zuinig met goed op weg
Bijlage B Zuinig met goed op weg. Factsheets beleidsinstrumenten CO2-emissiereductie.