Verkenning autoverkeer 2012
De korte termijn, circa vijf jaar vooruit, is bij verkeer en vervoer tot dusver onderbelicht gebleven. Er is veel informatie bekend over het de huidige verkeerssituatie. Daarnaast brengt de Nota Mobiliteit de mobiliteitsontwikkelingen op lange termijn in het jaar 2020 in beeld. Maar de verkeerssituatie en de externe effecten, zoals verkeersonveiligheid en uitstoot van milieuverontreinigende stoffen, over vijf jaar zijn grotendeels onbekend terrein.
De korte termijn, circa vijf jaar vooruit, is bij verkeer en vervoer tot dusver onderbelicht gebleven. Er is veel informatie bekend over het de huidige verkeerssituatie. Daarnaast brengt de Nota Mobiliteit de mobiliteitsontwikkelingen op lange termijn in het jaar 2020 in beeld. Maar de verkeerssituatie en de externe effecten, zoals verkeersonveiligheid en uitstoot van milieuverontreinigende stoffen, over vijf jaar zijn grotendeels onbekend terrein.
Met een macro-economische bril heeft het KiM naar de invloed van verschillende factoren op het verkeer vanaf 1985 gekeken. We weten nu bijvoorbeeld, dat de recente hoge olieprijs een dempend effect had op de groei van het autoverkeer en de congestie de afgelopen vijf jaar. En ook dat de economische groei de belangrijkste motor was van de verkeersgroei was.
Met twee scenario’s brengen we een bandbreedte in 2012 in beeld. Het autoverkeer zal sterker groeien dan de afgelopen vijf jaar, vooral omdat naar verwachting de brandstofprijzen zullen dalen. De congestie in 2012 is sterk afhankelijk van het aantal te realiseren wegprojecten. De grote daling van het aantal verkeersdoden is voorbij. De landelijke uitstoot van NOx en PM10 neemt verder af, terwijl de CO2-uitstoot, hoewel iets minder dan het autoverkeer, toeneemt.
Met dit rapport verkent het KiM een onzekere maar dichtbijgelegen toekomst.