Second Opinion Toekomstverkenning vrachtvervoer over de weg
Op verzoek van het DGTL-programma Wegvervoer van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) een second opinion uitgevoerd op de PRC/NEA-studie Toekomstverkenning Vrachtvervoer over de Weg. De PRC/NEA-studie benoemt de issues in het wegvervoer op basis van een analyse van de huidige situatie en ontwikkelingen tot en met 2020, waardeert deze en koppelt daar beleidsacties aan op het terrein van bereikbaarheid, economie & marktordening en milieu & veiligheid.
Download 'Second Opinion Toekomstverkenning vrachtvervoer over de weg'
Download 'Second Opinion Toekomstverkenning vrachtvervoer over de weg'
De beleidsacties zijn onder andere de files aan te pakken, het tekort aan chauffeurs op te lossen, lokale regelgeving te verbeteren, innovaties stimuleren, stimuleren van het gebruik van stillere voertuigen en het stimuleren van de Euro-6-norm. De PRC/NEA-studie heeft een zeer brede analyse van ontwikkelingen en aandachtsgebieden opgeleverd. Wel constateert het KiM dat meer aandacht nodig is voor mogelijke onderlinge verbanden tussen de geschetste ontwikkelingen, dat de urgentie van de benoemde aandachtsgebieden onvoldoende duidelijk wordt, dat de beleidsacties onvoldoende breed zijn verkend en dat de verantwoordelijkheid en de sturingsmogelijkheden van de overheid niet verder zijn uitgewerkt. Het KiM beveelt daarom aan om voor de herijking van het beleid als vervolg op deze studie kritisch te bekijken waar een rol van de overheid echt noodzakelijk is en waar niet. Daarbij spelen vragen als: is een probleem voldoende urgent, is er sprake van publieke belangen en welke beleidsopties heeft de overheid ter beschikking?