Roeien met de riemen die je hebt

Al lange tijd speelt een discussie over de moeilijkheden bij het aantonen van de causaliteit tussen zeevaartbeleid en de effecten ervan. In deze notitie verkent het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) verbeteringen en spreekt zij zich uit over de meetbaarheid van de effecten van het zeevaartbeleid.  Het KiM neemt hiervoor inzichten mee uit het buitenland (Noorwegen, Denemarken, Japan en het Verenigd Koninkrijk) en uit andere mobiliteitsdomeinen.

Het KiM laat in de notitie zien dat de causaliteit tussen het zeevaartbeleid en de effecten niet statistisch kan worden aangetoond. Dat ligt niet aan de uitvoering van de zeevaartevaluaties. Die zijn uitgevoerd volgens de standaarden. Oorzaken liggen in onduidelijk geformuleerde beleidsdoelstellingen en onvoldoende bewijslast in de vorm van data, onderzoeken en andere evaluaties. Daarnaast opereert de zeevaart in de context van een mondiale economie en internationale wetgeving. Deze factoren hebben invloed op de beleidsuitkomsten. Het zeevaartbeleid is hierdoor moeilijk te isoleren. In de bestudeerde landen lijkt geen discussie te zijn over het vaststellen van de causaliteit tussen zeevaartbeleid en de effecten. 

Het KiM benadrukt dat informatie uit zeevaartevaluaties nuttig is en een functie heeft in het verbeteren van beleid en om in gesprek te gaan met de zeevaartsector en andere belanghebbenden op basis van feiten. Als belangrijkste verbetersuggestie stelt zij voor om bij de formulering van nieuw zeevaartbeleid te werken met een beleidstheorie.