Oded Cats

Oded Cats

Werkt bij
Technische Universiteit Delft

Een korte kennismaking met ...

Wetenschappelijke uitdagingen voor het KiM

Vervoersystemen vormen de kern van veel maatschappelijke uitdagingen, ze werken als katalysator en bieden potentiële oplossingen. De ontwikkeling van aantrekkelijke gedeelde en openbare alternatieven voor particuliere en vaak individueel gebruikte vervoermiddelen speelt een cruciale rol bij het bereiken van doelen op het gebied van toegankelijkheid, gelijkheid en duurzaamheid. 

De complexiteit van deze uitdagingen komt voort uit het dynamische samenspel tussen een groot aantal actoren, gerelateerde ruimtelijk-temporele netwerkeffecten en de niet-triviale gevolgen van beleid en verstorende factoren. 
Gerelateerde wetenschappelijke uitdagingen komen voort uit de interacties tussen netwerk, activiteiten en gedrag en de dynamische wisselwerking tussen verschillende actoren aan zowel de vraag- als aanbodzijde, evenals de concurrentie met andere vervoermiddelen. 

Onderzoek om trots op te zijn

Opmerkelijke voorbeelden in termen van de maatschappelijke impact op beleidsbeslissingen en de implementatie van diensten omvatten: (i) een reeks analysemethoden voor vraag, gedrag en netwerkprestaties met behulp van smartcardgegevens van verschillende steden wereldwijd; (ii) kosten-batenanalyse van een nieuwe uitbreiding van een metrolijn, met behulp van een origineel dynamisch toewijzingsmodel; (iii) volledige invoering van real-time management voor busdiensten, inclusief experimenteel ontwerp en prestatieanalyse. Daarnaast omvat recent pionierswerk (i) langeafstandsreizen in Europa: attitudes, gedrag en netwerkontwikkeling; (ii) schaalbaarheid van gedeelde mobiliteit en ride-hailing en hun relatie met openbaar vervoer; (iii) het meten van sociale segregatie en de relatie met toegankelijkheid. 
 

Affiniteit met KiM-kennislijnen

Ik heb de meeste affiniteit met kennislijn A: Mobiliteit en Bereikbaarheid. 

Positie en kern wetenschappelijk onderzoek

In mijn rol als hoogleraar personenvervoerssystemen ontwikkel ik theorieën en modellen van vervoerssystemen met een focus op netwerkdynamica en robuustheid, service operations en -controle, en analyse en modellering van de passagiersvraag, met als doel vervoerssystemen meer gebruikersgericht, evidence-based, duurzaam, veerkrachtig en rechtvaardig te maken. 

Wetenschappelijke achtergrond

Ik heb een dubbele PhD (2012) van de KTH Royal Institute of Technology te Stockholm en Technion - Israel Institute of Technology. Ik ben respectievelijk aangesteld als assistent- (2014), associate- (2018) en full-professor (2022) aan de Technische Universiteit Delft. Ik geef mede leiding aan het Smart Public Transport Lab aan de TU Delft en leid een onderzoeksgroep die nauw samenwerkt met vervoersautoriteiten en exploitanten.