Gestage groei van reizigerskilometers verwacht
Nederlanders legden in 2023 in eigen land meer kilometers af dan in 2022, maar minder dan in 2019. De door goederen afgelegde afstand daalde juist in 2023. De komende jaren zal naar verwachting zowel het personenverkeer als het goederenvervoer groeien. Dit staat in de Kerncijfers Mobiliteit 2024 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).
Nederlanders meer onderweg dan in 2022, maar minder dan in 2019
Nederlanders van 6 jaar en ouder reisden in 2023 gemiddeld ongeveer 30 km en ongeveer 70 minuten per dag (in Nederland), zo blijkt uit de Kerncijfers Mobiliteit 2024. Het aantal gereisde kilometers per trein steeg in 2023, maar bleef met 18% achter bij dat van 2019 (voor de COVID-pandemie). Bij bus, tram en metro (btm) geldt hetzelfde: een toename in 2023, maar 17% minder gereisde kilometers dan in 2019. Ook het aantal autokilometers steeg, maar bleef 8% lager dan in 2019. We fietsten in 2023 ongeveer evenveel als in 2019. Opvallende stijger is het aantal kilometers dat we liepen in 2023: dit lag 33% hoger dan in 2019.
Minder goederen vervoerd
De afgelegde afstand van goederen daalde in 2023 door de teruglopende vraag naar en productie van goederen. Zowel het vervoer over de weg, als per binnenvaart, buisleiding en per spoor kwamen in 2023 lager uit dan in 2022. Voor binnenvaart en buisleiding kwam het niveau zelfs onder dat van 2013. Ook het vervoer van goederen over zee en door de lucht nam af.
Meer verkeer en vertraging
De gemiddelde vertraging van treinreizigers per reis liep het afgelopen jaar iets op van 1,9 naar 2 minuten. Wegvoertuigen legden op hoofdwegen in 2023 in totaal ongeveer 70 miljard km af. Het tijdverlies op de hoofdwegen bedroeg 62 miljoen uur, doordat soms niet de maximumsnelheid kan worden gereden. Dit was meer dan in 2022, maar minder dan in 2019. Door steeds schonere voertuigen laten de broeikasemissies van het wegverkeer een dalende trend zien. Deze zijn nu 16% minder dan 10 jaar geleden. Wel was er in 2023 sprake van een lichte stijging van deze uitstoot ten opzichte van 2022, wat te maken had met de toename van het wegverkeer.
Groei verwacht
In het KiM-onderzoek wordt beraamd dat het aantal afgelegde kilometers per auto, trein, btm en fiets richting 2029 verder groeit. Bevolkingsgroei en economische ontwikkeling spelen hierin een belangrijke rol. Vooral het gebruik van de elektrische fiets groeit naar verwachting flink door: het KiM voorziet dat het aantal afgelegde kilometers per elektrische fiets in 2029 ongeveer 40% hoger ligt dan in 2023. Ook verwacht het KiM dat het binnenlandse en het internationale goederenvervoer stijgt in deze periode.