Digitale reisinformatie biedt reizigers voordelen, maar leidt soms ook af
Veel reizigers ervaren voordelen van persoonlijke digitale reisinformatie bij het reizen met de auto of het ov. Maar er zijn ook aandachtspunten. Zo kunnen autoreizigers (door de informatie) worden afgeleid tijdens hun rit en zijn niet alle reizigers digitaal vaardig. Dit blijkt uit de KiM-publicatie 'Digitale reisinformatie: gebruik en gepercipieerde effecten bij auto- en ov-reizen'.
Het gros van de ov- en autoreizigers in het KiM-onderzoek maakt gebruik van digitale vormen van reisinformatie. Het merendeel van de respondenten vindt persoonlijke hulpbronnen als navigatiesystemen en apps tegenwoordig ook noodzakelijk om te kunnen reizen. De meeste reizigers ervaren door het gebruik van (persoonlijke) digitale reisinformatie meer zekerheid tijdens hun reis, meer flexibiliteit in hun vertrektijdstip en routekeuze, en een kortere reistijd. 30-50% van de respondenten voelt zich hierdoor veiliger onderweg. Een klein deel (10-30%) van de respondenten geeft aan dat de digitale reisinformatie effect heeft op de keuze van hun vervoerwijze of op het combineren van vervoerwijzen.
Aandachtspunten
Naast genoemde voordelen, zijn er ook aandachtspunten. Zo geeft 20-30% van de autoreizigers aan te worden afgeleid door de reisinformatie. Daarnaast vindt 10% van de respondenten het lastig om de digitale reisinformatie te gebruiken. Dit zijn vooral ouderen en lager opgeleiden. Het kan zijn dat dit aandeel in werkelijkheid nog wat hoger ligt, omdat de onderzoekers gebruik hebben gemaakt van een online vragenlijst.
Aanvullende vormen
Mensen die digitaal minder vaardig zijn, ervaren over het algemeen minder voordelen van de digitale reisinformatie. Daarom is het belangrijk om ook aanvullende vormen van informatie te blijven aanbieden, zoals informatieborden onderweg. Ook in algemene zin geeft een meerderheid van de respondenten aan reisinformatieborden onderweg te gebruiken, al dan niet naast persoonlijke digitale reisinformatie.
De voordelen die gebruikers ervaren kunnen maatschappelijk gezien gunstig uitpakken, maar niet altijd. Zo kan het gemak van digitale reisinformatie ertoe leiden dat mensen vaker de auto nemen. Als dit leidt tot meer drukte in het verkeer, kan dat nadelig zijn voor de samenleving als geheel.