Nieuwe tijden, nieuwe overheidsinstrumenten!
Bij maatschappelijke vraagstukken rondom mobiliteit zijn burgers, bedrijven en andere overheden tegenwoordig directer betrokken. Dat vraagt om een andere, participerende, rol van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) voerde een verkenning uit en geeft vier nieuwe overheidsinstrumenten aan die het Rijk kan toepassen voor het mobiliteitsbeleid: doelregulering, gerichte fondsvorming, Commitment Package, Integrale Mobiliteits Management Architectuur (IMMA) en de Right to Challenge.
Participerende overheid
Het KiM nam hiervoor het overzicht met meer dan dertig overheidsinstrumenten van SEO Economisch Onderzoek uit 2007 als referentie. Ook keek het KiM naar publicaties van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB), die de ontwikkeling van de participerende overheid als antwoord ziet op de grotere betrokkenheid van burgers, bedrijven en andere overheden bij maatschappelijke vraagstukken.
Betrekken en samenwerken
In de relatie tot burgers, andere overheden en bedrijven signaleert het KiM bij mobiliteitsbeleid drie opgaven: het betrekken van burgers (vooral bij gewenste gedragsverandering), samenwerken met andere overheden en omgang met het bedrijfsleven bij innovaties.
Vernieuw(en)de beleidsinstrumenten
De rol van de participerende overheid vraagt mogelijk om een uitgebreider instrumentarium dan bij de traditionele overheidsrollen, die vooral sturend en regisserend zijn (top-down). Het KiM zocht naar overheidsinstrumenten die aansluiten bij de nieuwe rol van participerende overheid. De inventarisatie van het KiM levert een aantal vernieuwde en ook vernieuwende overheidsinstrumenten op. Deze staan beschreven in de publicatie ‘Nieuwe tijden, nieuwe overheidsinstrumenten?’.